Filippinerna: Cebu

Har varit dåliga på att uppdatera nu på sista tiden, men det blir lätt så när vi inte har tillgång till internet.

Vi kom till Filippinerna i Fredags, och vi har det jättebra. Vi bor i Flordelis hus (en kollega från norge) och där bor även Ikay som är deras hushållerska. Och hon tar så väl hand om oss. Dock så tycker vi att det känns lite konstigt att inte få hjälpa till, så hon ordnar allting för oss. Så go, så go!
Dom är verkligen måna om oss här och tar hand om oss, Flordelis släkningar visar oss en massa vackra ställen och byggnader som vi annars inte hade haft en aning om att kika på.

Vi har även fått besöka "gräddhyllan" här i Filippinerna. Och att det va någonting för sej, det kan vi informera er om. Lägenheterna va enorma och så himla fina, för att inte tala om utsikten som hörde till. Det va en utsikt som sträcker sej över hela Cebu. Och sen till det bästa, alla facciliteter (som bror min uttryckt det) som man fick på köpet. Det fanns en enorm pool, jacucci, minigolfbana, inomhus gym, utomhus gym, bastu och parker att bara njuta av allt det goda. You name it, allting man kunde önska fanns.
Vi blev även bjudna på middag av Belinda som va en av dom som bodde där. Vi fick prova att äta Filippinska mat och det va kul att få prova på det lokala med dom lokala! Jag provade på att äta friterade små krabbor, vilket jag aldrig trodde om mej själv. Jag som är så feg med mat. Men dessa krabborna åt man precis som dom va, med skal, ben och hela rubbet. Och det va ganska gott, knaprade lite i munnen.

Annars så har vi kollat in kyrkor, och byggnader. Finns otoligt fina ställen att besöka här. Och för att inte tala om köpcentren som finns. Det är någ det största som någon av oss har varit i. Vi vandrade runt hela dagen igår, och va då ändå långt ifrån att ha sett allting. Provade även på att åka en 4D Simulator, och det va nog det roligaste 4 minuterna för mej på länge. Jag skrattade mej igenom allt.
Vi va på en enorm bio salong som säkert rymde en 1500 personer. Dock va vi kanske bara 6 st som såg filmen som visades. Eller 5 kan man nog säga då det va en man som sov så hårt att ingenting väckte honom. Han snarkade så högt att vi fick byta plats. Vi såg Burried iaf, och det kan vi avråda er från att göra där hemma. Det va nog den sämsta filmen som vi sett, och det va så att man skämdes för att den ens får visas på bio.

Att man blir varnade för allt kriminellt är man ju van med, och att man ska va försiktigt med sina saker det tänker man ju alltid på. Men för några kvällar sen när vi va påväg hem så hoppade vi av jeepneey (Filippinsk buss) lite tidigt och va tvugna att gå en bit. Och det är ju såklart då det händer. Man tänker ju att det händer inte mej, men nu va det tydligen våran tur. Jag bar på kameran, och Brandon gick en bit före mej. Så jag ropade på honom för jag kände att jag hade någon som verkligen gick mej hack i häl. Och jag tyckte det kändes obehagligt. Men precis när jag sagt det, känner jag hur kameraväskan skumpar till. Och av ren reflex vänder jag mej om och bara slår rätt ut. Träffar killen i magen ganska hårt, och han ser lika förvånad ut som mej. Han sprang snabbt iväg, och jag kunde konstatera att han inte fått med sej någonting. Men den känslan jag hade i kroppen efter det, hoppas jag slippa känna igen. Jag vart så himla rädd, och började grina. Kom som en lite chock.
Men som tur va gick allting bra denna gången, och hädanefter så är det Brandon som får bära kameran så fort mörkter har brutit in.

På Fredag så tänkte vi åka till en ö som heter Bohol som ligger någon timme bort med båt. Där ska det finnas en hel del intressant att se och dom ska ha fina badstränder. Det vi sett av Filippinerna hittils gillar vi båda två, bättre än Thailand kan även jag tycka. Är ju inte alls turister här på samma sätt och det kan va ganska så skönt. Och för att inte tala om priserna, sakerna kostar inte många kronor här.


Kommentarer
Postat av: Mariann

Hej, det är svårt att hinna med att skriva när man är på resande fot. Desto roligare när ni hinner skriva. Njut av Fillippinerna och håll i ägodelarna. Kramar

2010-11-25 @ 15:29:37
Postat av: An

2010-11-28 @ 16:00:24
Postat av: Anneli H

Va kul att niär i Fillippinerna! Andreas (angelicas lillebror) har en kompis vars mamma är därifrån - han var med dit för två år sedan i 1 ½ månad. De har ett nybyggt hus jag tror det är på Bohol och föräldrarna bor i Cebu. Förstår att ni har det superbra!! kramar från massor av snö i Töreboda!!

2010-11-28 @ 16:02:57
URL: http://mittilivets.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0