Flores: Ende

Hej gott folk!

Nu befinner vi oss på fast mark igen, i torsdags så klev vi av båten i Labuan Bajo i Flores. Men det två första dagarna kändes det som om man gick runt och gungade iaf. Huvudet hängde inte riktigt med, och det va en skumm känsla får vi allt säga.

Men ångrar båt resan, det gör vi minsann inte. För det har vart en helt fantastisk upplevelse. Vi va 19 st som klev på båten i Lombok, som skulle ta oss till Flores under 4 dagar och 4 nätter. Och påvägen dit fick se det mest fantastiska plasterna. Och för att tala om vilka solnedgångar vi sett!
Vi bodde ju som sagt på båten, så det va som att sova tillsammans på en stor klassfest. Och på dagarna så roade vi oss med olika aktiviteter, simmade iland till olika öar. Kollade på vattenfall, saltsjöar, besteg berg, snorklade och det bästa. Vi såg Komodo Varanerna på Komodo och Rinca. Och det va min höjdpunkt iaf, för det va så häftigt. Livsfarliga djur som är ca 3 meter långa och väger upp till 100kg,och där där knatade vi runt i flip flops... Galet egentligen, men fantastiskt!

Snorkla har vi gjort en hel del med, och nu tycker jag till och med att det är kul. Om jag dock har respekten för fiskarna vet jag dock inte, för jag hitta nämligen en fisk som jag tyckte såg jätte spännande ut. Så jag dök ner och filmade och tog kort, dock visste jag inte då att det va en Murena som låg och lura i stenarna. Och det är ju inte det snällaste djuret tydligen, för får dom tag på sitt offer så biter dom fast och slingrar sej runt det, och dom släpper minsann inte taget. Så jag ska tänka mej för lite. Vi såg även en stor Rocka som svepte förbi under oss, eller vi och vi. Jag gjorde det eftersom Brandon inte alls snorklar.
Hans öroninflammation vill ju inte riktigt ge sej, så han doppar inte huvudet han! Och dessutom så kan han ju knappt simma har vi konstaterat! :) Så en flytväst på honom är det bästa alternativet, och en badmössa på det så skulle han inte klaga!. Ska sätta han i simmskola såsmåningom, lovar! :)

Väl i Flores så ville vi till Kelimutu som är en plats som är känd just i Flores. Dock tog det oss 2 dagar och 1 natt att ta oss dit, och det löjliga är att det är bara 20 mil, men vägarna är så fruktansvärt dåliga så man kan inte köra allt på en dag utan får stanna och övernatta. Men vilket landskap det är, helt magiskt!
Kelimutu är en vulkan krater som har 3 st sjöar som ligger vid sidan av varandra. Och alla dessa sjöarna har helt olika färger och dom ändrar sej även under åren som går och gått.
Så kl 4 på morgonen gick vi upp för att se soluppgången vid Kelimutu och det va helt fantastiskt. Och att sjöarna kan ha så starka färger det kan man knappt tro förns man ser det. Just nu så va det olika sjöarna grön, turkos och svart. Men bara för nått år sedan va den gröna sjön kaki färgad.
Det sägs att själarna från det avlidna vandrar vidare till Kelimutu, och beroende på ålder, och levnads sätt hamnar dom i någon av det olika sjöarna som alla har olika betydelser.
Väldigt intressant!

Men imorgon så tar vi vårat pick och pack och flyger tillbaka till Bali igen. Och där kommer vi hålla oss fram till den 4 November då vi åker till Borneo.
Och tro det eller ej, men vi har saknat Bali lite. Ska bli skönt att känna igen sej på en plats och hitta för en gång skull. Så det blir bra att åka tillbaka, och dessutom så hinner vi hänga lite med Ola, Pettan och Danne och det är ju alltid kul!
Ska även försöka lägga upp lite bilder då det gick bättre från Bali sist! Håll ut, det kommer!

Jag har skaffat mej en ny mailadress nu med, och ber om ursäkt för alla som har fårr spamm mail skickade till sej från min gamla mail. Jag ska försöka att ta bort den så fort som möjligt, måste bara föra över kontakter och mail som ska sparas.
Vill ni nå mej via mail så är min nya mail: [email protected]


Varma hälsningar från oss till er därhemma i kylan!


Kommentarer
Postat av: Anneli H

Låter som ni har det helt underbart! Hoppas ni inte är drabbade av den otäcka tsunamin som vi hört dragit fram över Indonesien!! Skriv något fort så vi vet att ni är ok. KRAMAR från Töreboda!!

2010-10-26 @ 16:36:13
URL: http://mittilivets.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0