Man kan se olika saker ur olika objektiv

Vi är ju stolta ägare av en kamera vid namn Sony Nex3. Och när vi vart runt i Asien så har vi kikat om vi kan hitta lite olika objektiv till denna skönhet!
Tyvärr så har det ju vart väldigt svårt, då det inte verkar ha "kommit ut" så himla mycket på marknaden. Jag har alltid velat ha Fisheye objektivet, för jag tycker att det kan bli lite lustiga bilder! Men det har ju vart utan resultat.
Igår så gick vi förbi en stor Sony affär, jag kikade bara in en snabbis eftersom vi inte hade haft någon vidare tur innan. Medans Brandon börja höra sej för vilka alternativ dom hade.
Det visade sej att dom hade både fisheye och ett ultra vidvinkelobjektiv. Dock måste vi köpa ett "adapterobjektiv" för att kunna få ut det bästa möjliga utav dessa tilläggsobjektiv!
Jag fick alltså upp ögonen för 3 st nya kärlekar som jag skulle vilja ha i min samling. Brandon har också alltid vart jätte sugen på att köpa nya objektiv till våran lille bebis, men igår så verkar han ha ändrat sej.
Det är ju betydligt mycket billigare än att köpa dessa objektiv hemma, men han känner att det fortfarande blir mycket pengar som han inte vill lägga just nu, när vi är på resande fot. Och visst det kan jag förstå, och han har ju (tyvärr) rätt i det han säger. Men samtidigt vet jag att jag kommer ALDRIG köpa dessa hemma då det är betydligt mycket dyrare.
Han har dock sagt att jag kan köpa dessa underverk nu, ensam. Och jag kan få tillbaka pengar när han har skaffat sej ett jobb hemma, alltså en månadsinkommst. Och det är ju en bra deal!?
Jag skulle ju verkligen vilja lära mej att fota, få fina bilder. Så att lägga kameran på hyllan när vi kommer hem, det tror jag inte händer. Det kommer att användas flitigt, så är planen iaf!
Men samtidigt funderar jag på om detta är endast en helt onödig grej, och är det är pryl "kåtheten" som har kommit fram och sagt sitt ord.
Hjälp mej, hur tusan ska jag göra!?


Köpa eller inte köpa, det är den stora frågan?



Kommentarer
Postat av: Runar

Kjøpe eller angre? Kjøper du og angrer, kan du jo alltids selge på ebay o.l. Angrer du på at du ikke kjøpte, blir det dyrt å kjøpe i Sverige. Mye glede i gode bilder. Lykke til!

2011-02-27 @ 08:51:24
Postat av: Thorgeir

Hei du!

Min personlige erfaring er at ekstreme vidvinkelobjektiv og fiskeøyneobjektiv totalt sett blir lite brukt, rett og slett fordi bildene bare blir morsome - men sjelden spesielt "nyttige".



Jeg ville nok heller vurdert et makroobjektiv for heller å kunne ta nydelige nærbilder med stor detaljrikdom.



Eventuelt også et objektiv med "vanlig" vidvinkel - altså fra 12-14 mm og oppover. Da blir det ikke så store forvrengninger i bildet annet enn at de trygt kan benyttes som vanlig dokumentasjon. Fiskeøyne blir morsomme, men du kan alltids leke litt i photoshop for å få mye av den samme effekten.

2011-02-27 @ 11:45:12
URL: http://www.hallingdal.info
Postat av: vicky

kullman va sa du till mig? köp köp =P hellre köpa och sälga hemma än inte köpa och ångra :)

puss!

2011-02-27 @ 13:25:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0